שנת יציאה: 1991
ערן צור על כרמלה גרוס ואגנר:
שורשי החומרים של האלבום הזה צמחו עוד בדמדומי להקת טאטו. ׳תמונה אימפרסיוניסטית, כרמלה גרוס וואגנר׳ ,נשים כותבות שירה, כבר היו כתובים ומולחנים.
ואז, כשטאטו התפרקה, מפיק בשם דני רכט הציע לי להופיע באופן חד פעמי בערב להקות שנקרא ׳חור בשחור׳. השבתי בחיוב והיו לי כחודשיים לארגן הרכב חדש.
מישהו המליץ ללכת לראות את להקת ׳הפליז׳. שם ראיתי לראשונה הגיטריסט אורי פרוסט. מיד נדלקתי, ומאוד רציתי לשתף איתו פעולה.
הוא בדיוק חזר משהות של כמה שנים בברזיל ונראה מאוד שונה בנוף המקומי.
אורי פרוסט נהיה איש מפתח מולי בעשיית האלבום הזה. הוא אמנם התווכח והתכסח איתי הרבה בכל הנוגע לכיוון של הלהקה.
אבל היום ברור לי שהמתח בינינו הוא זה שגם יצר את החשמל במה שעשינו יחד. על התופים ניגן אורי בלק, שהמשיך איתי עוד מימי מלהקת טאטו.
בלק ואני היינו ריתם סקשן הדוק יחד.
אחרי כמה נסיונות כושלים למצוא קלידן הופיע אבשלום כספי והתאים נהדר. יש לו קול גבוה, מראה כמעט אפריקני, המון מוסיקליות, ואנרגיה טובה.
בחזרות של השנה הראשונה היה לי אתגר להביא בכל שבוע שיר חדש. אם לא היה חדש שלושתם היו יורדים עלי :
״מה, עוד פעם לנגן את כרמלה ?״ ולכן התאמצתי יצירתית ולפעמים הבאתי שירים שלא נראו לי שלמים, ותפסו את צורתם הסופית בחזרות (השיר, עלבון למשל)
אחרי ההופעה הראשונה בערב ׳חור בשחור׳ היו אלה כספי ופרוסט שבאו אלי והמליצו לי להמשיך. לתמונה נכנסה יעל מרגלית, שהפכה להיות המנהלת של כרמלה.
היינו להקת הופעות מצויינת ומבוקשת, אבל להשיג חוזה להקלטת אלבום הבכורה היה מאוד קשה להשיג עד שניצן זעירא מ׳נענע דיסק׳ הסכים להשקיע.
הוא החתים אותנו על חוזה ונתן לנו את כל מה שצריך בכדי לעשות אלבום. טכנאי ההקלטות היה אורי ברק (מומו) שהעניק לנו מהניסיון הנרחב שלו.
הוא בדיוק חזר מבריסל מהעבודה בהקלטות של אלבומי מינימל קומפקט.
הימים במוסיקה הישראלית היו ימי שינוי. זה היה קצת אחרי ׳אהוד בנאי והפליטים, ׳פירות אסורים׳ של קורין אלאל, ו׳סיפורים מהקופסה׳ של פורטיס – סחרוף.
אפשר לומר שאלבומים אלו פרצו עבורנו דרך.
יחד איתנו נולדו אז עוד להקות מעולות כמו נושאי המגבעת, איפה הילד, נקמת הטרקטור ועוד. עם הלהקות הללו נפגשנו לא מעט על במות שונות.
כולנו היינו צעירים ואחרי שיצא האלבום ׳פרח שחור ׳ כל אחד רצה להגשים את שאיפותיו האישיות.
אורי פרוסט עבר ללמוד קולנוע בירושלים. אבשלום כספי החל את ההכנות כדי לצאת ללימודי מוסיקה באירופה. אורי בלק נהיה בעל ואבא,
ואני נסעתי לניו יורק כדי להחליף אווירה. וכך הלהקה החלה להתפרק ולא חזרה לעצמה.
אם שואלים אותי היום על שיר מפתח שמייצג את האנרגיות, הכוחות והמורכבות של ההרכב המקורי – אני בוחר בשיר ׳עלבון׳
***
מאחורי השירים: ערן צור חוזר ל"פרח שחור" של כרמלה גרוס ואגנר
עידן חגואל | עכבר העיר | 15.2.2012
מהזכרונות מבית אבא בחיפה דרך ההכרות עם השירה של יונה וולך ועמליה זיו ועד ההשראה ההומו אירוטית מקבוצת בני יהודה בכדורגל.
לקראת האיחוד של "כרמלה גרוס ואגנר", ערן צור נזכר בשירי "פרח שחור".
***